De Krommerijnder is een naar origineel model herbouwde trekschuit die
eeuwenlang over de Kromme Rijn heeft gevaren.
In 2010 heeft de Stichting Wijkse Projecten het initiatief genomen om
dit voor de regio belangrijke schip weer te herbouwen.
De Stichting Wijkse Projecten was gestart met herbouwen van een
‘krommerijnder’ vanwege de cultuur-historische waarde ervan en deed
dat o.a via de Regionale Sociale Dienst in Zeist als project voor jongeren
met lichte startproblemen in de maatschappij en als onderdeel van een
leerproject voor de Scholen Gemeenschap Maarsbergen.
Het project werd in nauwe samenwerking met de Stichting Binding en
Museum Dorestad gerealiseerd. De herbouw van de Krommerijnder was
een initiatief van de Stichting Wijkse Projecten in samenwerking met
Museum Dorestad en de Stichting Binding in Wijk bij Duurstede. Het
initiatief werd mogelijk gemaakt dankzij de financiële steun van de
Gemeente Wijk bij Duurstede, Leader+/het Streekhuis, Aegir Marine,
het Kf Heinfonds, de Utrechtse Schatkamer, de Rabobank Kromme
Rijnstreek, van Vliet Kastanjehout, Hoogheemraadschap De Stichtse
Rijnlanden en vele kleinere particuliere sponsors.
Vanaf 1 maart 2012 zijn we aan de slag gegaan om zelf een echte
Krommerijnder te bouwen! Alles volgens de originele maten die door
het lijnenplan worden aangegeven. Het hout werd geleverd door van
Vliet Houthandel in Langbroek. De basis van onze werkzaamheden was
het lijnenplan zoals dat hiervoor beschreven is. Tijdens de berekeningen
om de maten vast te stellen van de verschillende onderdelen ontdekten
we echter dat de afmetingen van het in het blad gepubliceerde
lijnenplan niet geheel correct waren.
Na een aantal gesprekken met Gerrit Schutten besloot deze tot het
maken van een nieuwe tekening waarvan de afmetingen wel tot in
detail klopten. Hoewel de nieuwe tekening op het eerste oog niet erg
afwijkt van de oorspronkelijke waren vanuit dit lijnenplan de details
beter te berekenen dan dat eerst het geval was. Dat werd dus het
nieuwe uitgangspunt.
Om onze kennis te vergroten hadden we ook contact opgenomen met
Dimitri Marangos. Hij had meegewerkt aan de bouw van de Batavia, was
voorman geweest bij de bouw van het Utrechtse Statenjacht en
bouwmeester bij de bouw van het Romeinse schip dat nu in Woerden
vaart en gebouwd is bij de Stichting De Bouwloods in Leidscherijn.
Bovendien was hij betrokken geweest bij veel andere projecten die
gebouwd waren in hout. Een specialist die veel wist over hout en over
scheepsbouw volgens de traditionele manier.
Het contact met hem was ons aangereikt door Liesbeth Bouwhuys van
de Stichting De Bouwloods. We hadden met hem de afspraak kunnen
maken om ons bij de bouw van de Krommerijnder te begeleiden. Hij gaf
ons gevraagd en ongevraagd advies over de techniek van de bouw en
kwam regelmatig op bezoek om zich op de hoogte te stellen van de
gang van zaken. Een extra zekerheid die ons nog meer vertrouwen gaf
voor de goede afloop van de bouw. Hieronder ziet u enkele foto’s
gemaakt tijdens de bouw.